Yeni Yönetmelikle Tüketicilere Cayma Hakkı Getiriliyor
Ticaret Bakanlığının üzerinde çalıştığı yeni yönetmelik taslağı, doğrudan satışlarda tüketicilere 30 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden cayma hakkı tanıyor. Bu hak cezai şart ödemeksizin kullanılabilecek.
Bakanlık, doğrudan satış sistemine ilişkin yeni düzenlemeler getirerek sistemi daha güvenilir, adil ve şeffaf bir yapıya kavuşturmayı hedefliyor. Böylece doğrudan satışın yaygınlaşması ve tüketicilerin mağduriyet yaşama riskinin önüne geçilmesi amaçlanıyor.
Bakanlık tarafından hazırlanan “Doğrudan Satışlar Hakkında Yönetmelik Taslağı” sektöre yönelik önemli düzenlemeler içeriyor ve ilgili tarafların görüşlerine açık hale getirildi. Taslak, doğrudan satış şirketlerinin işleyişine, tüketicilerin haklarına ve diğer önemli konulara açıklık getiriyor.
Doğrudan Satış Şirketlerine Yeni Düzenlemeler
Yürürlüğe girdiği takdirde, taslağın doğrudan satış sisteminde yanıltıcı ve gerçekdışı vaatlerin önüne geçecek ve tüketicileri koruyacak önlemler içerdiği belirtiliyor. Ayrıca bir satıcıya dağıtılabilecek menfaat miktarı şirketin yıllık net satışlarının %40’ını geçemeyecek şekilde sınırlandırılıyor.
Doğrudan satış şirketlerinin faaliyet gösterebilmesi için “satış yetki belgesi” alması zorunlu hale getirilirken, doğrudan satıcının da 18 yaşını doldurmuş olması ve istediği zaman sistemden çıkma hakkına sahip olması sağlanıyor.
Öte yandan, tüketicilerin cayma hakkı süresi 30 güne çıkarılarak daha etkin koruma sağlanması amaçlanıyor. Cayma hakkı kapsamında tüketicilerin herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin 30 gün içinde mal veya hizmeti iade etme hakkı veriliyor.
Cayma Hakkının Geçerlilik Durumları
Taslakta ayrıca, tüketicinin cayma hakkının geçerli olmadığı durumlar da belirtiliyor. Örneğin, kişisel ihtiyaçları doğrultusunda özel olarak üretilen ürünlerde cayma hakkı geçersiz olacak. Ayrıca sağlık ve hijyen açısından iade edilemeyen ürünlerde de tüketicilerin cayma hakkı kullanamayacakları belirtiliyor.
Doğrudan satış şirketleri, tüketicileri bilgilendirmek ve taleplerini iletmelerini sağlamak amacıyla çağrı merkezi ya da benzeri bir sistem kurmakla yükümlü olacak. Bu sistem üzerinden tüketicilere cayma hakkı ile ilgili gerekli bilgiler aktarılacak ve tüketicilere herhangi bir şekilde yük getirmeden iade işlemleri yapılacak.