Euronews’in haberine göre son iki yılda en az 50 özel jet, Rus bayrağı altında yeniden kayıt altına alındı. Bu sayede, jet sahipleri, uçuş yasağı uygulamayan veya bireysel yolculara yaptırım uygulanmayan ülkelere ve bu ülkelerden uçabiliyor.
KAYITLI JET SAYISI 145’E YÜKSELDİ
Rusya’nın özel ve kurumsal jet filosunun yarısından fazlası yurt dışında mahsur kaldı veya satıldı. Rusya’da kayıtlı olan toplam iş jeti sayısı ise 97’den 145’e yükseldi.
Bu uçaklardan bazıları, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’e destek veren veya onunla bağlantılı olan devlet kurumları ve iş dünyası liderleriyle ilişkili.
Rus özel jet sahipleri, daha önce sık sık uçtukları Avrupa Birliği’ne giriş yapamıyor. Bunun yerine, Türkiye, Dubai, Kazakistan, Kırgızistan, Belarus ve Çin gibi ülkeleri tercih ediyorlar.
TÜRKİYE’DEN KİRALIK UÇAKLA AB’YE GİDİYORLAR
Bazı jet sahipleri ise Rusya’dan Türkiye’ye veya eski Sovyet ülkelerine uçtuktan sonra, AB havalimanlarına farklı uçaklar kiralıyorlar.
Rus oligark Vladimir Yevtushenkov’a ait özel bir Boeing 737, bu değişimin bir örneği.
Flightradar24’ün uçuş takip verileri, bu jetin 2020 başı ile Ukrayna’nın işgali arasında Fransız Rivierası, Maldivler, Seyşeller, Almanya, Lüksemburg, İsviçre, Hırvatistan, Çek Cumhuriyeti, İngiltere gibi ülkelere uçtuğunu gösteriyor.
İşgal başladıktan sonra ise jet, Türkiye, BAE, Umman ve Kazakistan’daki havalimanları arasında uçtu ve hiçbir zaman AB hava sahasına geçmedi. Jet, aralık ayı sonlarında Rus bayrağı altında tescil edildi.
ABD ve AB, Rusya’ya bağlı kişi ve kuruluşlara da yaptırımlar getirildi. Bu yaptırımlar, Rus zenginlerin seyahat etmesini, bankacılık işlemleri yapmasını ve mal varlıklarını yönetmesini kısıtladı.
patronlardunyasi.com