“`html
Bakan Uraloğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda Açıklamalarda Bulundu
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Plan ve Bütçe Komisyonu’nda, Bakanlığının 2025 yılı bütçesi ile ilgili milletvekillerinin sorularını yanıtladı.
İnternet hızına yönelik yapılan eleştirileri değerlendirirken Uraloğlu, fiber altyapının belirli caddeler, sokaklar ve konutlara ulaştığını, internet kullanıcılarının çeşitli hız paketleri talep ettiğini ifade etti.
Uraloğlu, uluslararası standartlarla kıyaslandığında arzulanan seviyeye henüz ulaşılamadığına dair iddialara yanıt vererek, “Burada yapılması gereken birçok şey var. Telekomünikasyon alanında, daha fazla yatırım yapılması için gereken şartları koyacağız. Ancak unutmamalıyız ki, mevcut altyapı daha yüksek kapasitelerde olmasına rağmen yeterli talep olmadığı için tam olarak kullanılamıyor.” dedi.
Ayrıca, Avrupa Birliği’nin büyük sosyal medya platformları için yasa dışı içeriklere karşı sıkı düzenlemeler getirdiğini hatırlatan Uraloğlu, “Ben 58 yaşındayım ve üç kızım, iki torunum var. Sosyal medya üzerinde yasakçı bir yaklaşım sergilemediğimizi belirtmek isterim. Ancak herkesin bu platformlarda sınırlarını bilmesi gerekir. Milli değerlere hakaret eden içeriklere kayıtsız kalmamız mümkün değil. Sosyal medya sağlayıcılarıyla karşılaştırıldığında, biz daha özgürlükçü bir tutum sergiliyoruz.” şeklinde konuştu.
Yap İşlet Devlet (YİD) ve Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) projelerine yönelik eleştirileri değerlendirirken Uraloğlu, inşaat mühendisi olarak, hesap yapabilme yeteneğine sahip olduğunun altını çizdi.
Uraloğlu, bu yatırımları üç farklı yöntemle gerçekleştirdiklerini ve şu ifadeleri kullandığını kaydetti:
- Devlet bütçesinden, tamamen milli kaynaklarla.
- Dış kaynaklarla, kredi temin ederek.
- Kamu Özel İşbirliği ve Yap İşlet Devlet modeli ile.
“Bütçemizde hangi kaynakların bulunduğunu kontrol ediyoruz. Ardından ülkemizin kredi güvenilirliğine ve kredi alma koşullarına göre bu projelerin Yap İşlet Devlet modeline uygun olup olmadığını değerlendiriyoruz. Bu model, hem finansman hem de inşaat açısından bir kombinasyonu temsil ediyor. Eğer diğer iki alternatifte yeterli kaynak bulamazsak, Yap İşlet Devlet modelini tercih ediyoruz.” dedi.
“DOĞRU ADIMLAR ATMAYA DEVAM EDECEĞİZ”
Bakan Uraloğlu, 22 yıl boyunca AK Parti hükümetlerinin devreye soktuğu toplam 51 milyar 585 milyon dolarlık Yap İşlet Devlet projeleri gerçekleştirdiğini belirtti. Bu projelerle, çeşitli sektörlerde 74 projenin hayata geçirildiğini vurguladı.
Söz konusu projelerin günümüzdeki değerinin 83 milyar 508 milyon dolara ulaştığını ifade eden Uraloğlu, “Finansmanı her zaman bulabiliriz ama her projeyi gerçekleştirebilmek mümkün değil. Keşke muhalefetten daha fazla destek alabilseydik.” dedi.
Osmangazi Köprüsü’nde günlük 40 bin araç geçiş garantisi verildiğini belirten Uraloğlu, bu sayının şu anda 68 binlere çıktığını kaydetti.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde çift yönlü geçiş ücretinin 3 dolar, tek yönlü geçiş ücretinin ise 1,5 dolar olduğunu açıklayan Uraloğlu, güncel fiyatın 2,14 dolar olduğunu ifade etti. Gerçekleşmesi gereken ücretin 74,98 lira, uygulanan ücreti ise 70 lira olarak güncelledi.
Marmaray projesinin günde 300 seferle 650 bin yolcu taşıdığını dile getiren Uraloğlu, “Geçmişte yaptıklarımızın yokluğu hayal edilseydi, İstanbul’un trafik sorununu iki köprüyle mi çözecektik? Türkiye ve Balkanlar ciddi bir trafik kaosuna sürüklenirdi.” dedi.
“HAYDARPAŞA VE SİRKECİ’DE YENİ PROJELER HAYATA GEÇECEK”
Tersun Dağı Projesi için çalışmaların tamamlandığını bildiren Uraloğlu, uygun bulunduğunda inşaat aşamasına geçeceklerini söyledi. Haydarpaşa ve Sirkeci’de İstanbul’a değer katacak projelerin gündeme geleceğini duyurdu ve “Burada oluşacak rant, ülkemizin rantı olacaktır. Bu projeler kimseye peşkeş çekilmeyecek.” dedi.
AJet konusundaki eleştirilere de yanıt veren Uraloğlu, “Elbette haklı eleştirileri dikkate alacağız. Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle kuzeydeki hava koridoru kapalı ve Filistin’deki kriz nedeniyle güneydeki önemli hava koridorları da kapalı kaldı. Temmuzda Avrupa Kupası futbol turnuvası var, bu nedenle rötar sorunları yaşandı. Ancak şu an için güncel bir rötar problemi bulunmamaktadır ve gelecekte de olmaması için çalışmalarımız devam edecek.” ifadelerini kullandı.
Bakan, siber güvenlik alanında Türkiye’nin Avrupa ve dünyada kayda değer bir konumda olduğunu, “Verilerin depolanması için yeterli kapasitemiz mevcut ve bu imkanı en etkin biçimde kullanmaya devam edeceğiz.” sözleriyle belirtti.
Motokuryelerle ilgili düzenlemeler üzerinde çalışmalar yapıldığını da vurguladı.
İSRAİL İLE TİCARET ÜZERİNE YANITLAR
İsrail ile ticaret konusundaki spekülasyonlara dair Uraloğlu, şöyle konuştu:
“Ticaret Bakanımız bu konuda gerekli açıklamaları yaptı, ancak Filistin Ekonomi Bakanı’nın açıklamalarını da dikkate almanızı öneririm. 624 kodu altında bulunan ürünlerin ihracatına izin vermediğimizi belirtmek isterim.”
Ulaşım ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, şehir içi metro projelerinde bütün yetkilerin büyükşehir ve ilgili il belediyelerinde olduğunu vurguladı. “Proje onaylama yetkisi Bakanlığımızdadır ve bu yetkiyi gerektiğinde kullanırız. Eğer ilgili belediye böyle bir talepte bulunursa ve Cumhurbaşkanımız uygun görürse, bu projeyi üstlenebiliriz.” dedi.
Uraloğlu, 5G geçişinde yerli üretim konusunu ele alırken, “Yerli üretimi teşvik etmeliyiz, ancak aynı zamanda teknolojik gelişmeleri de kaçırmamamız gerekiyor. Bu dengeyi sağlamaya çalışıyoruz.” sözleriyle değerlendirmede bulundu.
Türksat uydu fiyatlarının Anadolu’daki yayın yapan televizyon kanalları için yüksek olduğunu belirten Uraloğlu, bu konuyu gündemde tutacaklarını ifade etti. Malatya Çevre Yolu’ndaki 12 kilometrelik bölümü kısa süre içinde açacaklarını, kalan 15 kilometrelik kısım üzerinde çalışmaların devam ettiğini bildirdi.
İzmir-Ankara Hızlı Tren Hattı’nın bitirilme tarihi hakkında çelişkili açıklamaların olduğu ile ilgili eleştirilerde bulunan Uraloğlu, “Sunumumuzdaki tarihler sözleşmeye dayanıyor. Afyonkarahisar’a kadar olan kısmı 2026, tamamını ise 2027’de bitirmeyi hedefliyoruz.” dedi.
Samsun-Sarp Demiryolu Projesi için hazırlıkların sürdüğünü ve projeyi yatırım programına alarak çalışmaların başlayacağı bilgisini verdi. Rize Lojistik Merkezi’nin 2026’nın başında tamamlanacağını açıklayan Uraloğlu, Antalya’daki kavşakların ihalesinin yapıldığını, “Hedefimiz, bu projeleri zamanında tamamlamaktır.” diye ekledi.
“ANTALYA-ALANYA YOLU DENETİME AÇIK”
Ödemiş-Kiraz ve Belevi-Tire yollarının 2025 yılında, Bergama çevre yolunun ise tamamlandığını duyuran Uraloğlu, Google algoritmalarındaki değişikliklerle ilgili olarak Google Türkiye ile iletişim halinde olduklarını, gerekirse Rekabet Kurumu’na başvuracaklarını belirtti.
Elektrikli araçlar için 24 bin şarj noktası kurulumunu gerçekleştirdiklerini bildiren Uraloğlu, şehirlerarası otobüs kazalarını önlemek amacıyla yapılacak olan düzenlemeleri açıkladı ve “Şehirlerarası otobüslere kamera konulması konusunda çalışmalar yürütülecek.” dedi.
Kahta-Siverek yolunun 10 kilometrelik varyant kesiminin cumartesi günü açılacağı müjdesini veren Uraloğlu, Antalya-Alanya yolunun her türlü Sayıştay denetimine açık olduğuna dikkat çekti.
“MEGA ŞEHİRLERDE PROJE ONAYLAMA BAKANLIĞIMIZDADIR”
Uraloğlu, metro projeleri ile ilgili olarak şu yorumları yaptı:
“Şehir içi metro projelerinin bütün yetkileri büyükşehir veya ilgili il belediyelerinin sorumluluğundadır. Projelerin onaylanma yetkisi Bakanlığımızda olup, bu yetkileri gerektiğinde kullanıyoruz. Eğer ilgili belediye projenin Bakanlıkça yapılmasını isterse ve Cumhurbaşkanımız uygun görürse, bu projeyi üstlenebiliriz. Ocak 2019’da hem Ankara hem de İstanbul Büyükşehir Belediyeleri için düzenleme yaptık. Ancak özel bir kaygımız yoktu.”
Ankara-İzmir hızlı tren hattında mesafenin 624 kilometre olduğuna ve sürenin 3,5 saat olacağına dikkat çeken Uraloğlu, bu konuda herhangi bir değişiklik olmadığını ifade etti.
Uraloğlu, projenin detaylarına da değinerek şunları ekledi:
“Ankara-Samsun hızlı tren hattının Çorum’a kadarki bölümünün ihalesini yıl sonunda, Samsun’a kadar olan kısmın ihalesini ise gelecek yıl gerçekleştireceğiz. Geminbeli Tüneli 2025’te tamamlanacak. Çakırgöl Kayak Merkezi ile ilgili yol çalışmaları Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yürütülmektedir. Uşak Havaalanı uçuşlara açık olup, talep gelmesi durumunda seferler başlayabilir. Balıkesir merkez havaalanında da uçuşlar açılırsa derhal seferleri başlatacağız.”
“`